Medisin gått ut på dato
Astrid Lund
2005-03-03 23:27:05 UTC
Er det farlig å benytte disse, eller er det slik at de kun ikke virker
så bra lengre?

Astrid
Tom Chr. Holm Adamsen
2005-03-04 01:29:34 UTC
Post by Astrid Lund
Er det farlig å benytte disse, eller er det slik at de kun ikke virker
så bra lengre?
Jeg vet at en del eldre, hvertfall for en tid siden da jeg jobbet på
polet, sa de benyttet seg av "gammel" medisin. Den effekten som medisinene
hadde mistet tok de igjen ved å svelge pillene med ett glass cognac.
Vet ikke om dette er noe å anbefale. Det kommer sikkert an på hva slags
medisiner det er også.

TC.
Seattle, WA
Reffo
2005-03-04 04:44:06 UTC
Post by Astrid Lund
Er det farlig å benytte disse, eller er det slik at de kun ikke virker
så bra lengre?
Lurer på om dette er avhengig av hvilken medisin.
Har selv hatt migrene, og jeg fikk et sett med immigran i
spøyteform. Dette var utgått på dato, så jeg slapp å betale for
dette. Dette for at jeg skulle kunne teste om medisinen fungerte, slik at
jeg evt kunne kreve dem på blå resept.

Legen som gav meg dette sa at det var vanlig at utgått medisin ble
sendt ut av landet, f.eks uland.

Jeg vet ikke om legen er spes, og sær, men han jobber fortsatt som
lege i Tromsø, og er en av legene som "alle kjenner".

-Trond
Bjørn Oddvar Strøm
2005-03-04 16:22:27 UTC
Post by Reffo
Post by Astrid Lund
[...]
Det vanlige er vel at utgåtte legemidler blir destruert.
Vet at utgåtte legemidler har blitt sendt til u-land, spesielt i Afrika,
men dette har legemiddelindustrien fått sterk kritikk for. Mest fordi
de ikke kan garantere for kvaliteten, og at men kan risikere feildosering
overdosering eller terapisvikt som resultat..

-b-
-Trond
John Hilt
2005-03-04 12:38:50 UTC
On Fri, 04 Mar 2005 00:27:05 +0100 Astrid Lund
wrote in news:no.fag.medisin.diverse
Post by Astrid Lund
Er det farlig å benytte disse, eller er det slik at de kun ikke virker
så bra lengre?
I følge familiens giftblander har lagringstemperaturen betydning
for hvor langt over dato medisinen kan brukes. Boblepakkede
piller som har ligget i kjøleskap skal være det optimale, mens
pilleglass som det har vært fingret med ikke er noe å samle på.
-= jh =-
Astrid Lund
2005-03-04 15:30:31 UTC
Det gjelder Cosylan og Pinex Forte, begge deler oppbevart i
romtemperatur. Pinex separat pakket.

Astrid
Bjørn Oddvar Strøm
2005-03-04 16:18:40 UTC
Det gjelder Cosylan og Pinex Forte, begrelativtoppbevart i
romtemperatur. Pinex separat pakket.
Hiv Cosylanen (i alle fall hvis den er åpnet). Miksturer har relavtivt
dårlig holdbarhet, og den blir enda dårligere (grunnet bakterievekst) etter
åpning.
Pinex kommer mer an på hvor lenge det er siden den gikk over dato, men
tabletter (spesielt pakket enkeltvis) holder seg normalt ganske bra..

Den viktigste grunnen til at preparater får begrenset holdbarhet er at
virkestoffet blir nedbrutt, og at de derfor mister sin effekt. Noen av disse
stoffene kan være sterkere, så det er ikke helt ufarlig og bruke legemidler
som er for gamle. Det kan også oppstå bakterievekst, selv om dette mest er
et problem for flytenede preparater.. (og bl.a. er grunnen til at øyedråper
ikke skal brukes mer enn 4 uker etter åpning).

-b-
Astrid
Astrid Lund
2005-03-04 19:37:32 UTC
On Fri, 04 Mar 2005 17:18:40 +0100, Bjørn Oddvar Strøm
Post by Bjørn Oddvar Strøm
Hiv Cosylanen (i alle fall hvis den er åpnet). Miksturer har relavtivt
dårlig holdbarhet, og den blir enda dårligere (grunnet bakterievekst) etter
åpning.
Ok, da hiver jeg den!
Post by Bjørn Oddvar Strøm
Pinex kommer mer an på hvor lenge det er siden den gikk over dato, men
tabletter (spesielt pakket enkeltvis) holder seg normalt ganske bra..
Gikk ut i 2004, november. Har ligget i en skuff på soverommet, altså
relativt kaldt. De burde da ikke by på noe problemer?

Astrid
Sturle Fladmark
Sturle Fladmark
Astrid Lund
2005-03-04 21:14:22 UTC
Takk til alle som har svart! Linken om legemidler var for øvrig svært
nyttig, takker og neier :-)

Astrid
Pernille Nylehn
2005-03-04 20:40:21 UTC
Det sto nettopp en artikkel om dette i det norske legetidsskriftet.

http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/pa_lt.visSeksjon?vp_SEKS_ID=1146709

Oppsummert: De aller fleste legemidler (spesielt tabletter) holder seg
i flere år utover holdbarhetsdato. Men noen labile stoffer forringes
raskt, noen av dem faktisk før fristen. Nitroglycerin og adrenalin er
eksempler.

Det er sjelden farlig å bruke utgåtte legemidler, men de kan virke
litt dårligere.

Uansett: Hvis man finner ti år gamle piller i skapet, kan det være
lurt å ta en telefon til apoteket før man bruker dem, - hvis man ikke
har spesiell greie på medisiner.

Pernille Nylehn
Allmennlege

så bra lengre?
b.good
2005-03-04 23:19:48 UTC
Post by Pernille Nylehn
[...]
og om det gjelder fx. betablokkere kan det være et problem.
men legemiddelinustrien har vel interesse av en kortest mulig
holdbarhetsdato .?

Pernille Nylehn
Pernille Nylehn
b.good
2005-03-05 20:43:08 UTC
Post by Pernille Nylehn
Post by b.good
Post by Pernille Nylehn
[...]
er ikke poenget å selge mest mulig piller ??

Bjørn Oddvar Strøm
2005-03-04 23:27:43 UTC
Post by Pernille Nylehn
[...]
Kravet til holdbarheten ("shelf-life") for et legemiddel er at minst 90 %
av virkestoffet skal være igjen i preparatet gjennom hele dets levetid.
Men holdbarhet settes aldri lenger enn 5 år for faste og halvfaste
preparater (tabletter, salver etc), og 2 år for flytende preparater. Så
spesielt for tabletter kan de være brukbare utover holdbarheten.
Post by Pernille Nylehn
[...]
Bare så det er sagt: Ingen apotek vil anbefale noen å bruke medisiner som er
gått utover holdbarheten, dette fordi man aldri vil ha tilstrekkelig
kontroll på betingelsene medisinene er oppbevart under til å si at det er
trygt (eller effektivt) og farmasøyter er alt for forsiktige av seg..

Bjørn Oddvar Strøm
Farmasistudent
så bra lengre?
Pernille Nylehn
2005-03-05 12:17:56 UTC
On Sat, 05 Mar 2005 00:27:43 +0100, Bjørn Oddvar Strøm
Post by Bjørn Oddvar Strøm
[...]
Det er helt sant. De tar ikke medisiner i retur heller, om de bare har
vært ute av apoteket i tre timer. Faktisk et aldri så lite problem for
oss som bor på landet og må få medisinene i posten - og noen ganger
får feil medisin. Det føles ganske vanvittig å kaste medikamenter til
mange hundre kroner fordi apoteket lider av regelverksykja.
Pernille Nylehn
b.good
2005-03-05 20:45:32 UTC
"Pernille Nylehn" <***@pki.uib.no>

Post by Pernille Nylehn
mange hundre kroner fordi apoteket lider av regelverksykja.
regelverksykja betyr ??

John Hilt
2005-03-06 05:50:10 UTC
On Sat, 05 Mar 2005 20:45:32 GMT b.good
Post by b.good
Post by Pernille Nylehn
mange hundre kroner fordi apoteket lider av regelverksykja.
regelverksykja betyr ??
Forstend du ikkje raparølerauting på maulet hennar mor?
-= jh =-
Pernille Nylehn
2005-03-06 09:22:50 UTC
Post by b.good
Post by Pernille Nylehn
mange hundre kroner fordi apoteket lider av regelverksykja.
regelverksykja betyr ??
Sammensatt av "regelverk" og "sykje". Sykje er et vestnorsk/nynorsk
ord for fiks idé eller sykelig oppheng i et eller annet.

Reformsykje er en annen aktuell lidelse.
Pernille Nylehn
b.good

b.good
2005-03-04 23:14:58 UTC
Post by Astrid Lund
Er det farlig å benytte disse, eller er det slik at de kun ikke virker
så bra lengre?
jeg har problemer med å tro at kjemiske stoffer, bl.a. medisiner
ikke tåler lagring over lengre tid. fersk fisk, kjøtt, melk oa.
må inntaes før utgått dato, men medisiner får i
verste fall redusert effekt, og helt ufarlig
svjv

men kan noen forklare meg hvorfor fx. valium
ikke virker like bra ti år etter ??

ds
Bjørn Oddvar Strøm
2005-03-04 23:39:37 UTC
Post by b.good
Post by Astrid Lund
[...]
Stort sett er dette riktig, men noen stoffer brytes til stoffer som kan være
skadelig, et eksempel er Acetylsalisylsyre (globoid, aspirin, dispril etc.),
som brytes ned til salisylsyre, som gir økt risiko for magesår
(og dårligere effekt)..
Post by b.good
men kan noen forklare meg hvorfor fx. valium
ikke virker like bra ti år etter ??
Er ikke helt sikker på hva som skjer med diazepam (Valium), men
alle legemidler er organiske molekyler, og er (i stor eller liten grad)
følsom for kjemiske reaksjoner som oksydasjon (i luft), hydrolyse (spalting
grunnet vann), eller forskjellige reaksjoner innen molekylet. (omleiringer,
racemideringer etc.)

-b-
ds
b.good
2005-03-05 20:50:10 UTC
Post by Bjørn Oddvar Strøm
[...]
Acetylsalisylsyre -> salisylsyre ..hm. mulig jeg ikke har fulgt godt nok
med i klassen
men hva er det egentlig som skjer, rent kjemisk, om du har rett ??

Reffo
2005-03-05 21:21:01 UTC
Post by b.good
Acetylsalisylsyre -> salisylsyre ..hm. mulig jeg ikke har fulgt godt nok
med i klassen
men hva er det egentlig som skjer, rent kjemisk, om du har rett ??
Har fagbrev som laborant. Dersom jeg hadde formelen på dette tror jeg nok
jeg skulle komme med en forklaring. ;-)

-Trond
Øystein Tveiten
2005-03-05 21:30:56 UTC
http://tooldoc.wncc.nevada.edu/aspirin.htm

;-)
Bjørn Oddvar Strøm
2005-03-06 00:35:36 UTC
Post by b.good
Post by Bjørn Oddvar Strøm
[...]
Acetylsalisylsyre hydrolyseres (reagerer med vann og spaltes ) til eddiksyre
og salisylsyre. Mekanismen er normal esterhydrolyse (acetylsalisylsyre er
en ester av salisylsyre [2-hydroksybenzosyre] og eddiksyre). Mer detaljert
beskrivelse kan finnes i de feste lærebøker i organiske kjemi...
Dette er grunnen til at litt gammel acetylsalisylsyre lukter veldig eddik.

-b-
Pernille Nylehn
2005-03-06 09:26:58 UTC
On Sun, 06 Mar 2005 01:35:36 +0100, Bjørn Oddvar Strøm
Post by Bjørn Oddvar Strøm
Acetylsalisylsyre hydrolyseres (reagerer med vann og spaltes ) til eddiksyre
og salisylsyre.
Greit nok. Men hva er farlig med det? ASA hydrolyseres jo i kroppen i
løpet av et kvarter, og salicylsyre er den aktive komponenten.
Pernille Nylehn
Bjørn Oddvar Strøm
2005-03-06 10:43:29 UTC
Post by Bjørn Oddvar Strøm
[...]
SA gir en betydelig større risiko for magesår og blødninger i magen enn
ASA. Denne effekten er, i allefall delvis, en lokal effekt i magen, og ASA
er relativt stabil i magen (over 90% igjen etter 4 timer). Grunnen
til at ASA i sin tid ble utviklet var et ønske om å lage et SA derivat med
mindre bivirkninger i magen.
Dessuten har ASA så vidt jeg vet litt større effekt enn SA (kan også
acetylere ezymer)

-b-
Pernille Nylehn
Pernille Nylehn
Reffo
2005-03-08 07:13:18 UTC
Har ikke sett på lenka, men det du sier er noenlunde
forståelig.

Senere ser jeg at det argumenters på kort fortalt økte sjangser for
magesår.

Generell regel for inntak av medisiner er vel å drikke mye. (nordmenn
drikker
for lite vann) har jeg inntrykk av. Men litt ekstra med vann i forhold til
medisin
inntaket skader nok ikke, og vil heller hjelpe. Noen midler er også
blodfortynnende...
man må se det i en helhet. Men, våre forklaringer ville nok ikke hjelpe
pasienten noe særlig. Derfor God norsk Generel advarsel er det mest
effektive.
Astrid Lund
2005-03-08 21:44:37 UTC
Post by Reffo
for lite vann
Jeg har drukket minst 4 liter hver dag senere tid... pga. tablettbruk.
Ellers drikker jeg vanligvis minst 2 liter hver dag. Vann!

--
Astrid