Vondt i brystet av å hoste
Astrid Lund
2005-03-05 19:12:41 UTC
Jeg hoster noe voldsomt, det klør så forferdelig i halsen. Nå har jeg
fått vondt i brystet - akkurat som det er et sår innvendig - av all
denne hostingen. Noen gode råd for kløe i halsen og vondt i brystet?
Jeg har fått legetime tirsdag.

Astrid
b.good
2005-03-05 20:32:24 UTC
Post by Astrid Lund
[...]
tja. brystbalsam, ev. solbærtoddy
god bedring forresten !

Astrid Lund
2005-03-05 22:49:28 UTC
Post by b.good
Post by Astrid Lund
[...]
Takk. Har prøvd nypete med honning, det er i grunn det jeg har i
hus...

Astrid
Jon Haugsand
2005-03-05 22:30:56 UTC
* Astrid Lund
Post by Astrid Lund
[...]
Har du sørget for undersøkelse av brystet? Med tanke på bronkitt,
lungebetennelse, mycoplasma og slikt?
--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:***@ifi.uio.no
http://www.ifi.uio.no/~jonhaug/, Phone: +47 22 85 24 92
Astrid Lund
2005-03-05 22:51:52 UTC
Post by Jon Haugsand
* Astrid Lund
Post by Astrid Lund
[...]
Nei. Jeg hostet ganske hardt i går, og sårheten/vondheten har satt seg
midt mellom brystene, er det brystbenet det heter? Når jeg hoster, må
jeg hoste forsiktig, ellers spretter tårene. Det ble verre i dag. Kan
det være et blodkar som har gått?

Astrid
Keera Ann Fox
2005-03-05 23:14:50 UTC
Post by Astrid Lund
Post by Jon Haugsand
* Astrid Lund
Post by Astrid Lund
[...]
Hun har legetime tirsdag.
Post by Astrid Lund
[...]
Kan heller være presset på ribbeina eller muskelfestene du reagerer på,
akkurat som ved annen fysisk overanstrengelse.

Høres i grunnen ut som bronkitt. Den gang jeg hadde det, fikk jeg
_muskler_ rundt ribbeina fra to uker med hosting; merket det på bh-en.
Ble forøvrig bra igjen uten medisin fordi innen jeg klarte å komme meg
til lege, var jeg allerede på bedringens vei.
--
Keera in Norway ~~ Think big. Shrink to fit.
http://home.online.no/~kafox/
Geir Harris Hedemark
2005-03-06 11:07:46 UTC
Post by Astrid Lund
jeg hoste forsiktig, ellers spretter tårene. Det ble verre i dag. Kan
det være et blodkar som har gått?
Nah. Området du snakker om er fullt av brusk. Jeg gjetter på at du har
hostet på deg en liten brist i den brusken - eller godt gammelt
treningsverk om det kjennes i musklene i stedet for de "harde" bitene.

Geir
Astrid Lund
2005-03-06 17:21:22 UTC
Post by Geir Harris Hedemark
Post by Astrid Lund
[...]
Jeg tror jeg overanstrengte den muskelen/brusken noe voldsomt. Det var
så sårt og så _vondt_ at hver gang jeg _måtte_ hoste, begynte jeg å
grine. Tårene skvatt. Jeg vurderte legevakta, men fant ut at hvis jeg
tok noe smertestillende så ville det kanskje bli bedre. Som tenkt, så
gjort. Pinex Forte. 2 stk. Ned på sofaen, slappe av. Holdt på å sovne.
Ble tørr i munnen, og da begynte kriblingen i halsen igjen. *Svelge
svelge* for å unngå å hoste. Prøvde å hoste forsiktig, men det er ikke
lett! Tok en pille til + en innsovningstablett og la meg. Har sovet
maange timer, og i dag er jeg mye bedre. Slimet begynner å komme opp
nå. Kjenner at det er ømt, men det overlever jeg :-)

Astrid
Terje Henriksen
2005-03-06 18:28:49 UTC
Post by Astrid Lund
[...]
For kort tid siden skrev jeg om at jeg hostet på meg en ribbeinsskade. Da
gjorde det vondt å hoste og jeg kunne hverken jogge uten at det gjorde
veldig vondt. Etter ei uke begynte jeg å trene igjen.
--
Terje Henriksen
Kirkenes
b.good
2005-03-05 22:54:05 UTC
Post by Jon Haugsand
Har du sørget for undersøkelse av brystet? Med tanke på bronkitt,
lungebetennelse, mycoplasma og slikt?
la henne heller vente et par dager,
tror hun bare er forkjølet.

Egil Solberg
2005-03-06 00:58:02 UTC
Post by b.good
la henne heller vente et par dager,
tror hun bare er forkjølet.
Akkurat i disse dager er dette veldig vanlig med disse symptomene, og det
går som sagt over av seg sjøl normalt.
Smerter i brystet etter lengre tids hosting er ikke uvanlig.
Som du sier kan en, hvis en ikke har andre symptomer, eller har andre
kompliserende sykdommer eller risikofaktorer, godt avvente spontan bedring.
Brystbalsam/solbærtoddy høres greit ut.
Jon Haugsand
2005-03-06 09:32:15 UTC
* Egil Solberg
Post by Egil Solberg
Som du sier kan en, hvis en ikke har andre symptomer, eller har andre
kompliserende sykdommer eller risikofaktorer, godt avvente spontan bedring.
Brystbalsam/solbærtoddy høres greit ut.
Av alle medisiner imot forkjølelse som ikke virker er konjakk det
beste.
Astrid Lund

Astrid
Karin Elisabeth Nystedt
2005-03-08 16:18:43 UTC
"Astrid Lund"
Post by Astrid Lund
[...]
Mine forkjølelser har som regel en varighet på ca. seks til åtte uker, og
sårheten du nevner i brystet/luftveien er ganske vanlig her
enten jeg er svakt eller kraftig forkjøla.
Men i dag er det tirsdag, altså, så fant legen noe, øhm, skummelt?

Sånn ellers; god bedring :)
Karin Elisabeth Nystedt
Astrid Lund
2005-03-08 22:00:40 UTC
On Tue, 8 Mar 2005 17:18:43 +0100, "Karin Elisabeth Nystedt"
Post by Karin Elisabeth Nystedt
[...]
Det gikk mer eller mindre over etter x antall smertestillende og
søvndyssende. Men moro var det ikke :-( Overanstrengt muskel, kjenner
det hvis jeg tar i fortsatt, men ikke _så_ ille.
Post by Karin Elisabeth Nystedt
Sånn ellers; god bedring :)
1000 takkk, ken! Je kjem etter med bedringa :-D

Astrid
Keera Ann Fox
2005-03-08 22:21:43 UTC
Post by Astrid Lund
[...]
Du var vel til lege i dag. "Bare" forkjølet, eller?
--
Keera in Norway ~~ Think big. Shrink to fit.
http://home.online.no/~kafox/
Astrid Lund
2005-03-09 14:18:05 UTC
Post by Keera Ann Fox
Du var vel til lege i dag. "Bare" forkjølet, eller?
Han hørte at jeg er på bedringens vei, så han tok ikke noen blodprøve.
Jeg klarer å hoste opp det jeg skal, og får jeg et anfall av
tørrhoste, er faktisk "Bergens Brystbalsam" en utmerket medisin :-)
Føler meg bedre, men er tung og tett i "pappen" fortsatt.

Astrid
b.good
2005-03-16 20:43:27 UTC
jeg kjenner ei dame som fikk vondt i brystet av hosting.
hun hostet så mye og intenst at resultatet ble ribbensbrudd.
fra influensa til ribbensbrudd/fra galt til verre

pass på kostholdet damer: fet fisk: sardiner i olje, sild osv.
forebygger.

Astrid
Pernille Nylehn
2005-03-16 22:52:06 UTC
Post by b.good
[...]
Forebygger hoste ...? ;)
Pernille Nylehn
b.good
2005-03-17 20:05:41 UTC
Post by Pernille Nylehn
Post by b.good
[...]
neineinei. beinskjørhet !! greit å ha robuste ribbbein når influesa, allergi
etc.
fremkaller kraftige hosteanfall.

ikke for det; muligens forebygger fisk også hoste ..
(og sikkert også aortastenose)